Restorativ yoga er en yogaform, hvor vi bruger hjælpemidler (tæpper, blokke, pøller m.m.) for at støtte kroppen til hvile. Denne yogaform virker beroligende på dit nervesystem, hjælper dig til at opnår ro i sindet og dæmper herved uro og stress, gør kroppen mere smidig og gavner alle kroppens indre processer. Det handler om at tage sig tid til stilhed og til bare at være - alt sammen for at fremme helbredet, velværd og afslapning. Og bedst af alt vil det ofte være en fantastisk modgift mod stress. Det er en yogaform uden stående og aktive stillinger, men derimod med masser af siddende og liggende stilinger. Stillinger holdes mange gange i længere tid. Det er dog vigtigt at pointere, at du kun er i en stilling så længe, DIN krop har brug for det. Der er stadig fokus på at få en åbning (stræk), men idéen er at slappe fuldstændigt af i stillingen således, at kroppen kan give slip på spændinger. Restorativ yoga vil som regel slutte af med en dejlig lang savasana (afspænding).


Hvorfor dyrke restorativ yoga?

  • Lærer dig kunsten at slappe af og mindske stress. I restorativ yoga holder vi som sagt stillingerne i længere tid samtidig med, at kroppen har optimal støtte til at kunne slappe helt af. Det skaber på det fysiologiske plan en stimulering af vores parasympatiske nervesystem, som igen fremmer afslapning og restitution ved at sænke vores hjerterytme, blodtryk og vejrtrækningsrytme.  På det mentale plan er restorativ yoga en skøn måde at øve sig i at give slip.
  • Stilner dit sind. Restorativ yoga er en meget introvert og stille for form for yoga. Og i vores støjende verden, kan stilhed nogle gange opleves som en mangelvare. Når vi er stille, skaber vi plads til fordybelse og refleksion. Dette er vigtigt for både en sund krop og en sund sjæl.
  • Hjælper dig både ved fysiske og psykiske udfordringer. Da restorativ yoga er en mildere yogaform, er den især velegnet til folk der lider af fysiske skader/skavanker, eller kæmper med stress, depression, angst og lignende.
  • Hjælper dig ind i en meditativ tilstand. Restorativ yoga er ikke meditation i sig selv, men det er mediterende, idet det hjælper os til at finde frem til en afslappet, rolig tilstand, som kan gå forud for din meditationspraksis.
  • Fremmer kontakten til din vejrtrækning. Den fysiske del af en restorative yoga praksis er ikke udfordrende og giver derfor bedre plads til at fokusere på din vejrtrækning, og gøre den dyb og rolig.
  • Hjælper dig til en bedre og dybere søvn. Restorative yoga stimulerer den parasympatiske del af nervesystemet, og når vi er i en mere afslappet og rolig (sinds)tilstand, vil vi have nemmere ved at falde i en dyb, dyb søvn.

Hvem er det godt for?

 

Vi kan bære på spændinger, der er stressrelaterede, emotionelt betingede eller fysiske. De kan være opstået for nylig, sidste måned eller stamme helt tilbage til barndommen. Spændingerne foretager sig hurtigere, hvis vi rent faktisk lytter til, hvad kroppen fortæller os. Jo bedre vi bliver til at lytte til, hvad kroppen fortæller og handler på det, jo hurtigere opdager vi, at det er muligt at gøre noget ved det, og så behøver kroppen ikke at råbe forgæves så længe. Kort sagt er restorativ yoga for ALLE. Og især til dig der trænger til afspænding, pauser og ro.


Holdundervisning

Er du interesseret i at komme på et hold, så kontakt mig for at høre mere om næste forløb.